Stine Kloster gør ikke, som politikerne siger. Hun er ikke gået direkte i gang med en uddannelse, men holder i stedet et par sabbatår i Dubai. Det vil gøre hende til en langt bedre studerende, siger hun, og giver hende et netværk og en kulturel kompetence, hun aldrig ville have fået ellers.
Stine Kloster omgås spidserne i Dubai. Hun planlægger events bl.a. for sheikens familie med gæstelister, der inkluderer topchefer, diplomater og kendisser som den mand, der nu er gift med Sarkozys ekskone. Hendes firma forhandler om alt fra en kommende filmfestival til eksklusive fester, hvor nogle af de hotteste filmstjerner fra Hollywood vil dukke op.
Men Stine er kun 21 og har ikke anden uddannelse end sin gymnasieeksamen fra Århus Statsgymnasium. Hun vil arbejde et par år, inden hun skal videre med sin uddannelse, men hendes sabbatår ser anderledes ud, end det gør for så mange andre unge, der tager på højskole og rejser et halvt år rundt i Asien. Hun er ansat i et eventfirma i Dubai, der laver arrangementer for firmaer – fra maratonløb til prisoverrækkelser. Det er et job, der skaffer hende VIP-billetter til nytårsfesterne ved det syvstjernede Burj al-Arab-hotel, men først og fremmest har det givet hende nogle unikke erfaringer.
”Derhjemme kunne jeg måske have fået arbejde som piccoline,” siger hun. ”Jeg ville aldrig have opdaget mine egne ressourcer, men det gør jeg her, fordi mine arbejdsgivere giver mig et kæmpe ansvar.” Og det er ikke småting, der bliver lagt i hænderne på Stine. Efter kun godt et år i branchen holder hun møder med potentielle kunder, hvor hun finder ud af, hvilken type arrangement de har i tankerne. Tit er deres forestillinger ret vage, så hun skal lytte sig ind bag ved det, de siger, og skal så komme med en skitse til et arrangement. Det har været en overraskelse for hende selv, at hun er så god til det.
Tænker med
”Jeg tror, det er noget, vi lærer i gymnasiet i Danmark. Vi bliver opmuntret til at være selvstændige og forholde os kreativt til problemerne. Derfor er skandinaver også attraktiv arbejdskraft hernede. Unge fra andre uddannelsessystemer er måske super gode til matematik, men de skal have en voksen til at fortælle, hvad de skal gøre,” forklarer Stine.
Derfor måtte hun også kæmpe lidt for at få eventfirmaet overtalt til at ansætte hende. Hun havde boet nogle år i Dubai med sin familie og havde mødt en kæreste, hun tog ned til efter 3.g. Men det gik hurtigt op for chefen, at hun kunne noget mere. ”Jeg tænker med,” siger hun. ”Selv om kunderne er højtuddannede direktører for store firmaer, sker det tit, at jeg foreslår dem noget, de ikke selv havde tænkt på. Jeg har også lært at indsamle information, så jeg ikke bare snakker uden at vide, hvad jeg taler om.”
F.eks. blev Stines firma hyret af Nike, der gerne ville være med til at sponsorere et maratonløb i Saudiarabien. Det var så Stines opgave at give et bud på et koncept, der repræsenterede nogle værdier, så det gav mening både for Nike og alle de andre, der var med i løbet – fra maratonløberen selv til de andre firmaer og offentlige institutioner, der var involverede. Helt konkret var hun altså med til at gøre det klart for det internationale superbrand, hvilke profileringsmuligheder der lå i, at virksomheden gik ind i et maratonløb.
Dypper tæerne i branchen
Årene i Dubai giver Stine nogle helt andre oplevelser, end hun ville have fået derhjemme, både personligt og arbejdsmæssigt. Men først og fremmest har det gjort hende meget mere målrettet i forhold til de kommende studier. For det første er hun blevet helt sikker på, hvad hun vil læse. ”Jeg vidste nok godt i forvejen, at det skulle være noget med kommunikation, men nu er jeg helt sikker på, at det er eventbranchen, jeg går efter,” siger hun. ”Det har været enormt vigtigt for mig at prøve at have et arbejde. Jeg har dyppet tæerne i branchen, og nu ved jeg, at det er det rigtige.” For det andet har hun fået en masse praktisk erfaring, som hun længes efter at få en teoretisk viden til at kvalificere. ”Jeg tror, jeg bliver en rigtig god studerende, fordi jeg ved hvad jeg har behov for,” forklarer hun. ”Jeg ved, at en event kan styrke et brand og har en masse ideer til, hvordan det kan gøres. Men jeg har brug for at få ideerne systematiseret og begrundet og sat ind i en større sammenhæng. Jeg tror, det teoretiske vil blive et rent energitilskud for mig. Og så vil teorierne give større mening for mig, fordi jeg kan relatere dem til praksis. På den måde tror jeg, jeg vil have et stort forspring for mange medstuderende. Så mit sabbatår er på ingen måde spildt, tværtimod vil det blive en stor gevinst for mit studie.”
Behøver ikke være enig
Stine fremhæver også det store netværk, hun har fået i branchen, som hun vil kunne trække på, både under uddannelsen og bagefter. Og så har hun lært en masse om at navigere i en multikulturel verden. ”Noget af det første, vi spørger om, når vi skal arrangere en event, er: Hvordan er sammensætningen af jeres gæster? Hvis kunden er araber, skal der for eksempel ikke serveres alkohol. Sådan er det bare,” fastslår hun. ”Man behøver ikke være enig, men man er nødt til at sætte sig ind i andres tænkemåde. Og det mener jeg, man kunne lære meget af i Danmark. Landet ville simpelthen tiltrække flere penge, hvis danskerne var bedre til at åbne sig kulturelt.”
Hun undrer sig over, at Danmark ikke er gået mere seriøst ind i eventbranchen. ”Jeg vidste faktisk ikke helt, hvad en event var, før jeg fik mit job,” siger hun. ”I Danmark tror mange, at det er noget glamourøst luksuspjat, men der er faktisk en god grund til, at firmaer bruger penge på events. Det handler simpelthen om at kommunikere deres værdier ud på en anden og meget effektiv måde. Jeg oplever, at der er en vis modstand mod tankegangen bag events i Danmark, så jeg ser en spændende udfordring i at udvikle et eventmarked, der passer til den danske kultur.”
Men i første omgang bliver Stine i Dubai. I øjeblikket er hun optaget af at sælge eventaftener i det store telt, firmaet slår op på stranden lige foran Burj al-Arab-hotellet. De går som varmt brød, selv om en aften koster op mod 800.000 kroner. Men så er det også kronprinsen af Saudiarabien, der inviterer, og blandt gæsterne vil et par af stjernerne fra Desperate Housewives være til stede. Så må studierne vente lidt endnu.
Bragt i Jyllands-Posten, 23.1. 2009
Seneste kommentarer